Casestudy's en getuigenissen
Docent 1:
Docent 2:
Leering 1:
Dyslexie is een leerstoornis; zoals bij alles zijn er verschillende spectra en kenmerken die van persoon tot persoon meer kunnen overheersen. In mijn eerste schooljaren vond ik het moeilijk om lange teksten te lezen en te begrijpen wat ik las. Daarnaast verwarde ik de D met de B, moest ik de teksten herlezen en begeleidde ik mezelf met mijn wijsvinger waar ik aan het lezen was, waardoor het veel langer duurde om te lezen dan een gemiddeld persoon. Dit had gevolgen voor mijn cijfers en mijn academische prestaties. Toen mijn moeder ontdekte dat mijn oudere broer dyslectisch is, liet ze de mogelijkheid door een therapeut onderzoeken om te zien of ik het ook had. In 2010 werd bij mij dyslexie vastgesteld en daarmee begon ik eens per week na schooltijd naar therapie te gaan. Ik heb het nooit negatief opgevat, maar vroeg me soms wel af waarom ik buiten school lessen moest volgen en anderen niet. Dyslexie verdwijnt niet, maar kan verbeterd worden door herhaling en oefening. Tijdens elke sessie gaf mijn therapeut me teksten en moest ik verschillende stappen volgen: lezen, mijn stem opnemen terwijl ik las, naar de opname luisteren, de belangrijkste zaken onderstrepen en tot slot de vragen over de tekst beantwoorden. Vandaag de dag, en dankzij de therapie die ik heb gevolgd, kan ik zeggen dat ik alles wat hierboven is genoemd onder controle heb en de letterverwarring volledig is opgelost.
Leerling 2:
Leerkrachten reageren op dyslectische leerlingen:
Expert ervaring:
Bibliografie
Posthumus, D. (2022, June 16). "Kinderen met dyslexie zijn niet dom!" - Ervaringsverhaal - CJG043. CJG043. https://www.cjg043.nl/kinderen-met-dyslexie-zijn-niet-dom/
Docent link 1: https://www.youtube.com/watch?v=XRYdX33UCVU
Docent link 2: https://www.youtube.com/watch?v=gKyFft-eoz4
Leerling 2: https://www.youtube.com/watch?v=ti8JvwaCs4g