Ondersteuning en begeleiding

Dyslexie gaat vaak samen met een lage zelfwaardering en een negatief zelfbeeld, wat de leerresultaten en motivatie van de leerling beïnvloedt (Dyslexie Centraal). Om dyslexie te ondersteunen en begeleiden, is het belangrijk dat je als docent het als een serieus leerprobleem beschouwt. Op deze pagina zullen we tips geven om hiermee om te gaan.

Tips (Dyslexie centraal)

  • Praat met de leerling en vraag waar zij last van ervaren.
  • Zorg voor een veilig klimaat.
  • Toon begrip voor de leerproblemen die een leerling ervaart.
  • Let goed op de emoties van de leerlingen (bijvoorbeeld waar komt deze frustratie of verdriet vandaan) en zoek naar een oplossing.
  • Als een leerling veel negatieve emoties toont, dan is het verstandig om de dyslexiecoach of schoolpsycholoog in te schakelen.
  • Geef duidelijke en beknopte instructies
  • Gebruik verschillende zintuigen bij het aanbieden van lesmateriaal, zoals visuele en auditieve methoden
  • Bied differentiatie aan in de klas voor de specifieke behoeften van de leerlingen en voorzie individuele ondersteuning waar nodig.
  • Benadruk de sterke punten en geef positieve feedback om de zelfvertrouwen van de leerlingen met dyslexie te vergroten.
  • Werk samen met de ouders om ondersteuning te optimaliseren.
  • Gebruik grotere lettergroottes en duidelijke lettertypen in gedrukte materialen en op het bord.
  • Help leerlingen met dyslexie om hun eigen leerproces te begrijpen en te beheren. Moedig zelfreflectie aan door vragen te stellen als: "Wat werkt goed voor jou bij het leren?" en ondersteun hen bij het ontwikkelen van strategieën om met uitdagingen om te gaan.

Dyslexie kan ook de intrinsieke motivatie van een leerling beïnvloeden. Je kunt de leerling begeleiden aan de hand van de drie basisbehoeften zoals beschreven door Deci & Ryan (1985):

  1. Relatie: Creëer een veilig klimaat waarin de leerling zich gewaardeerd en begrepen voelt.
  2. Competentie: Voorkom frustratie door de leerling succesvolle leerervaringen te bieden, waardoor deze het gevoel van eigen kunnen ontwikkelt.
  3. Autonomie: Geef leerlingen het gevoel dat ze invloed hebben op hun eigen ontwikkeling en keuzes kunnen maken, onafhankelijk van anderen.


    Bibliografie

    Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York, NY: Plenum Press.

    LeerlingDossier Dyslexie | Dyslexie Centraal. (2023, 19 december). https://dyslexiecentraal.nl/doen/materialen/leerlingdossier-dyslexie 


    Ximena - Loney - Giana © 2024 
    Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
    Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin