Praktische strategieën

Het is belangrijk om te onthouden dat dyslexie geen beperking hoeft te zijn, maar eerder een verschil dat speciale benaderingen en ondersteuning vereist (Van Turenhout, 2024). Met de juiste strategieën, aanpassingen en hulp kunnen kinderen met dyslexie hun volledige capaciteiten benutten. Door een empathische en ondersteunende omgeving te creëren, kun je jouw kind helpen groeien en zowel academisch als persoonlijk succes behalen.


  • Aanpassingen op school:
    Volgens Van Turenhout (2024) is het essentieel om in samenwerking met de school van je kind aanpassingen te overwegen die het leerproces bevorderen. Dit kan onder andere het verstrekken van extra tijd voor opdrachten en examens omvatten, het gebruik van lettertypen die vriendelijk zijn voor dyslectici, het aanbieden van samenvattingen van lesstof, of het gebruik van spraak-naar-tekst software om schrijftaken te vereenvoudigen.
  • Gebruik van multisensorische leermethoden:
    Berninger en Richards (2002) benadrukken het belang van het gebruik van multisensorische leermethoden. Deze methoden stimuleren meerdere zintuigen, zoals luisteren, kijken en doen. Een effectieve manier om dit te bereiken is door gebruik te maken van visuele hulpmiddelen, hands-on activiteiten en auditieve instructies.

  • Gedifferentieerde instructie:
    Volgens Bos en Vaughn (2006) is het aanpassen van instructie cruciaal om tegemoet te komen aan de diverse leerbehoeften van dyslectische leerlingen. Dit omvat het bieden van extra ondersteuning, herhaling en visuele hulpmiddelen daar waar nodig.

  • Structuur en organisatie:
    Van Turenhout (2024) benadrukt dat een geordende omgeving is voordelig voor kinderen met dyslexie. Moedig je kind aan om agenda's, planners en visuele schema's te gebruiken om taken en deadlines te beheren. Ondersteun hen ook bij het organiseren van hun spullen, zoals het gebruik van kleurgecodeerde mappen en labels om documenten en materialen gemakkelijk terug te kunnen vinden.

  • Inzetten van technologische ondersteuning:
     Er bestaan verschillende technologische tools die het leerproces van kinderen met dyslexie kunnen ondersteunen. Bijvoorbeeld, spraakherkenningssoftware kan gesproken woorden omzetten naar geschreven tekst, terwijl tekst-naar-spraak software geschreven tekst kan omzetten naar gesproken woorden, wat het lezen vereenvoudigt. Daarnaast zijn er ook programma's voor spellings- en grammaticacontrole die kunnen helpen bij het verbeteren van schrijfvaardigheden. Moedig je kind aan om deze technologische hulpmiddelen te ontdekken en te benutten.

Bibliografie

Berninger, V. W., & Richards, T. L. (2002). Brain literacy for educators and psychologists. Academic Press.

Bos, C. S., & Vaughn, S. (2006). Strategies for Teaching Students with Learning and Behavior Problems. Allyn & Bacon.

Van Turenhout, C. (2024, February 22). Hoe je kind helpen met dyslexie: praktische tips en strategieën - Brightskills. Brightskills. https://www.brightskills.nl/hoe-je-kind-helpen-met-dyslexie-praktische-tips-en-strategieen/


Ximena - Loney - Giana © 2024 
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin